Освітня програма початкової школи на 2023-2024 навчальний рік


 Освітня програма  початкової школи на 2023-2024 навчальний рік

                                                                            

 

Освітня програма

початкової школи Старокостянтинівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради

Хмельницької області на 2023-2024 навчальний рік

 

 


ЗАГАЛЬНІ  ПОЛОЖЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ

ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ І СТУПЕНЯ

Освітню програму загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта) Старокостянтинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 розроблено на виконання:

·        Закону України «Про освіту» (Прийняття від 05.09.2017. Набрання чинності 28.09.2017 ); Закону України «Про повну загальну середню освіту»( Прийняття від 16.01.2020 р. Набрання чинності 13.03.2020 р.);

·        Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 No87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 N 688);

·        Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти, розроблена під керівництвом Савченко О. Я»;

·        Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти» розроблена під керівництвом Савченко О. Я;

·        Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти під редакцією Р. Шияна»;

·        Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743 Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 та 3-4 класів закладів загальної середньої освіти,  розроблені під керівництвом Савченко О. Я , Р. Шияна та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки України;

·        Наказу МОН України від 15.07.2016 N 834 «Дидактичне моделювання організаційних форм компетентнісно-орієнтованого навчання в початковій школі»;

·        Наказу МОН від 13 липня 2021 року No813 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти».

У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу.

Обґрунтування мети та цільових завдань освітньої програми.

Мета освітньої програми є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.  

Початкова освіта – це перший рівень повної загальної середньої освіти, який відповідає першому рівню Національної рамки кваліфікацій.

Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.

Початкова освіта передбачає поділ на два цикли – 1–2 класи і 3–4 класи, що враховують вікові особливості розвитку та потреб дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у їхніх досягненнях, зумовлених готовністю до здобуття освіти.

Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

—дитиноцентрованості і природовідповідності;

—узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;

—науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

—наступності і перспективності навчання;

—взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;

—логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;

—можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;

—творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;

—адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Цільові завдання освітньої програми

Формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності:

−вільне володіння державною мовою;

−здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;

−математична компетентність;

−компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;

−інноваційність;

−екологічна компетентність;

−інформаційно-комунікаційна компетентність;

−навчання впродовж життя;

−громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;

−культурна компетентність;

−підприємливість та фінансова грамотність;

Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.

Освітня програма початкової освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.

Освітня програма визначає:

·             загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти, подані в рамках освітніх галузей;

·             перелік та пропонований зміст освітніх галузей, укладений за змістовими лініями;

·             орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін тощо, зокрема їхньої інтеграції, а також логічної послідовності їхнього вивчення;

·             рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

·             вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою.

 Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1 класу – 22 години на тиждень (770 годин/навчальний рік).

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 2-го класу -24години на тиждень,840 годин/навчальний рік

3 класи – 25 годин на тиждень (875 годин/навчальний рік);

4 класи – 25 годин на тиждень (875 годин/навчальний рік).

Мовою навчання Старокостянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІст.№1 є українська.

Відповідно, навчання у системі загальної середньої освіти заклад освіти працює за навчальними планами класів з навчанням українською мовою. Навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем. Повноцінність початкової освіти реалізується за рахунок лише інваріантної складової.

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані закладу загальної середньої освіти І ступеня (далі – навчальний план).

Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру першого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальний план початкової школи передбачає реалізацію освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти через структурування змісту початкової освіти на засадах інтегрованого підходу у навчанні. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову.

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень для 1 класу окреслено у навчальному плані на 2023/2024 навчальний рік, який складено згідно Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти під редакцією Р. Шияна»; – додаток №1

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень для 2 класу окреслено у навчальному плані на 2023/2024 навчальний рік, який складено згідно Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти, розроблена під керівництвом Савченко О. Я»– додаток №2

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень для 3-х класів окреслено у навчальному плані на 2023/2024 навчальний рік, який складено згідно       Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 «Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти під редакцією Р. Шияна»; – додаток №3

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень для 4-х класів окреслено у навчальному плані на 2023/2024 навчальний рік, який складено згідно       Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22 Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти під редакцією Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3- 4 клас – додаток №4

Навчальний план містить інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов’язкову для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від їх підпорядкування і форм власності, та варіативну, в якій передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової.

На основі  Типової освітньої програми Старокостянтинівською ЗОШ І-ІІІ ст.№1 складено робочий навчальний план. Повноцінність початкової освіти забезпечується реалізацією інваріантної складової, які в обов’язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.

Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» .

У початковій школі може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні окремих предметів, зокрема інтегрованого курсу «українська мова» у 1 класі, іноземна мова, інформатика (2-4 класи)та курсу « Українська мова» у 3-4-х класах відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517).

При визначенні гранично допустимого навантаження здобувачів освіти ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 1 класі – 35 хвилин,  у 2-4 класах – 40 хвилин.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» та Відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти», години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження здобувачів освіти.

 

 

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок  та пропонований зміст освітніх галузей, логічна послідовність їх вивчення.

Освітню програму для початкової школиу Старокостянтинівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 укладено за сімома основними освітніми галузями.

Освітні галузі. 1-4 класи Нової української школи:

Освітня галузь «Іншомовна» через предмети «Англійська мова» (35 годин/навчальний рік)

За освітньою програмою Савченко О.Я. в 1-4 класі з навчанням українською мовою освітня галузь «Мовно-літературна» з урахуванням вікових особливостей учнів буде реалізовуватися через предмет «Українська мова. Навчання грамоти» (245 годин/навчальний рік).

 Освітня галузь «Математична» реалізовується через предмет Математика» (140 год/навчальний рік).

Освітні галузі  «Природнича,  громадянська  і  історична, соціальна, здоров’язбережувальна» реалізується інтегрованим предметом «Я досліджую світ” (105 год/навчальний рік).

Освітня галузь «Мистецька» реалізується інтегрованим предметом «Мистецтво»   (70 год/навчальний рік) та предметами образотворче мистецтво (35 год/навчальний рік) та музичне мистецтво (35 год/навчальний рік)

Освітня галузь «Технологічна» реалізується через предмет «Дизайн і технології»   (35 год/навчальний рік).

Освітня галузь «Фізкультурна» реалізується окремими предметом «Фізкультура» (105 год/навчальний рік).

Мовно-літературна освітня галузь (українська мова і літературне читання, англійська мова) ставить за мету розвиток особистості дитини засобами різних видів мовленнєвої діяльності, формування ключових, комунікативної та читацької компетентностей; розвиток здатності спілкуватися українською мовою для духовного, культурного й національного самовияву, послуговуватися нею в особистому й суспільному житті, у міжкультурному діалозі; збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, розвиток мовленнєво-творчих здібностей.

У початковому курсі мовно-літературної освіти виділено такі змістові лінії: «Взаємодіємо усно», «Читаємо», «Взаємодіємо письмово», «Досліджуємо медіа», «Досліджуємо мовні явища».

Змістові лінії реалізуються через такі інтегровані курси і навчальні предмети:

1 клас – інтегровані курси «Українська мова. Навчання грамоти» для 1 класу з українською мовою навчання.

Математична галузь (математика) ставить за мету різнобічний розвиток особистості дитини та її світоглядних орієнтацій засобами математичної діяльності, формування математичної й інших ключових компетентностей, необхідних їй для життя та продовження навчання.

Реалізація мети і завдань початкового курсу математики здійснюється за такими змістовими лініями: «Числа, дії з числами. Величини», «Геометричні фігури», «Вирази, рівності, нерівності», «Робота з даними», «Математичні задачі і дослідження».

До програми кожного класу подано орієнтовний перелік додаткових тем для розширеного вивчення курсу. Додаткові теми не є обов’язковими для вивчення. Учитель може обрати окремі теми із пропонованих або дібрати теми самостійно з огляду на методичну доцільність та пізнавальні потреби здобувачів освіти. Результати вивчення додаткових тем не підлягають оцінюванню.

Громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, природнича освітні галузі («Я досліджую світ»)  можуть реалізовуватись окремими предметами або в інтегрованому курсі за різними видами інтеграції (тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності) за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм взаємодії здобувачів освіти. Для розв’язання здобувач ями освіти практичних завдань у життєвих ситуаціях залучаються навчальні результати з інших освітніх галузей.

Навчальна програма «Я досліджую світ» ставить за мету особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність здобувачів освіти розв’язувати практичні задачі.

Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:

«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);

«Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім’ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);

«Людина в суспільстві» (громадянські права та обов’язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);

«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);

«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв’язок об’єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).

Інформатична освітня галузь (інформатика) починає реалізуватися з 2-го класу та ставить за мету різнобічний розвиток особистості дитини та її світоглядних орієнтацій, формування інформатичної й інших ключових компетентностей, необхідних їй для життя та продовження навчання.

За результатами формування предметної компетентності випускники початкової школи повинні використовувати початкові знання вміння та навички для:

·             доступу до інформації (знання де шукати і як отримувати інформацію);

·             опрацювання інформації;

·             перетворення інформації із однієї форми в іншу;

·             створення інформаційних моделей;

·             оцінки інформації за її властивостями.

Технологічна освітня галузь (дизайн і технології) ставить за мету розвиток особистості дитини засобами предметно-перетворювальної діяльності, формування ключових та предметної проектно-технологічної компетентностей, необхідних для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими, культурного й національного самовираження.

Реалізація мети і завдань навчального предмета здійснюється за такими змістовими лініями: «Інформаційно-комунікаційне середовище», «Середовище проектування», «Середовище техніки і технологій», «Середовище соціалізації».

Мистецька освітня галузь (мистецтво) ставить за мету всебічний художньо-естетичний розвиток особистості дитини, освоєння нею культурних цінностей у процесі пізнання мистецтва; плекання пошани до вітчизняної та зарубіжної мистецької спадщини; формування ключових, мистецьких предметних та міжпредметних компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті.

Реалізація поставленої мети здійснюється за змістовими лініями: «художньо-творча діяльність», «сприймання та інтерпретація мистецтва», «комунікація через мистецтво», які окреслюють одну з моделей досягнення загальних цілей освітньої галузі та розкривають основну місію загальної мистецької освіти.

Мистецька освітня галузь може реалізуватися через інтегровані курси або предмети вивчення за окремими видами мистецтва: наприклад, музичне мистецтво, образотворче мистецтво тощо за умови реалізації упродовж циклу навчання всіх очікуваних результатів галузі.

Фізкультурна освітня галузь  (фізична культура) ставить за мету всебічний фізичний розвиток особистості здобувача освіти засобами фізкультурної та ігрової діяльності, формування в молодших школярів ключових фізкультурних компетентностей, ціннісного ставлення до фізичної культури, спорту, фізкультурно-оздоровчих занять та виховання фізично загартованих і патріотично налаштованих громадян України.

Зазначена мета реалізується за такими змістовими лініями: «Рухова діяльність», «Ігрова та змагальна діяльність».

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у навчальних програмах, обраних для викладання предметів інваріантної складової робочого навчального плану

Очікувані результати навчання здобувачів освіти.

Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі.

Освітня  програма (1 клас) має потенціал для формування у здобувачів таких ключових компетентностей:

1) вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;

2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування;

3) математична компетентність, що передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;

4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

5) інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;

6) екологічна компетентність, що передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;

7) інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає  опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;

8) навчання впродовж життя, що передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;

9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;

10) культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;

11) підприємливість та фінансова грамотність, що передбачають  ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень;

та наскрізних умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.

Результати навчання (3-4 класи) повинні робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освіти.

Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в здобувачів освіти здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення здобувачів освіти до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес здобувачів освіти до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Здобувачі освіти набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.

Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття початкової  освіти.

Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).

Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку.

Період життя дитини від п’яти до шести (семи) років (старший дошкільний вік) визначається цілісною зміною її особистості, готовністю до нової соціальної ситуації розвитку. Пріоритетом цього процесу є формування і розвиток базових особистісних якостей дітей: спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння навколишньої дійсності та ін. Потенційно це виявляється у певному рівні готовності дитини до систематичного навчання – фізичної, соціальної, емоційно-ціннісної, пізнавальної, мовленнєвої, творчої.

Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа забезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.

Освітня програма  початкової освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом. Контроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів.

Упродовж навчання у початковій школі здобувачі освіти опановують способи самоконтролю, саморефлексії і самооцінювання, що сприяє вихованню відповідальності, розвитку інтересу, своєчасному виявленню прогалин у знаннях, уміннях, навичках та їх корекції.

Навчальні досягнення здобувачів у 1-2 класах підлягають вербальному, формувальному оцінюванню, у 3-4 – формувальному та підсумковому оцінюванню.( за рішенням педради)

Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний розвиток дітей; вибудовувати індивідуальну траекторію їхнього розвитку; діагностувати досягнення на кожному з етапів процесу навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; аналізувати хід реалізації навчальної програми й ухвалювати рішення щодо корегування програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; мотивувати прагнення здобути максимально можливі результати; виховувати ціннісні якості особистості, бажання навчатися, не боятися помилок, переконання у власних можливостях і здібностях.

Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.

Здобувачі початкової освіти проходять державну підсумкову атестацію, яка здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти.

З метою неперервного відстеження результатів початкової освіти, їх прогнозування та коригування можуть проводитися моніторингові дослідження навчальних досягнень на національному, обласному, територіальному, шкільному рівнях, а також на рівні окремих класів. Аналіз результатів моніторингу дає можливість відстежувати стан реалізації цілей початкової освіти та вчасно приймати необхідні педагогічні рішення.

Форми організації освітнього процесу

У 1 класі очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми і методи навчання:

·             дослідницькі,

·             інформаційні,

·             мистецькі проекти,

·             сюжетно-рольові ігри,

·             інсценізації,

·             моделювання,

·             ситуаційні вправи,

·             екскурсії,

·             дитяче волонтерство тощо.

Основними формами організації освітнього процесу в 2-4 класах є:

·             різні типи уроку,

·             екскурсії,

·             віртуальні подорожі,

·             спектаклі,

·             квести, які вчитель організує у межах уроку або в позаурочний час.

Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про освіту» загальна середня освіта в закладі освіти  організована за інституційною (очною (денною) формою, за потреби заклад освіти може організувати індивідуальні форми здобуття освіти (зокрема екстернатну, сімейну (домашню), педагогічний патронаж), реалізовувати індивідуальну освітню траєкторію учня.

 

Індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж) форма навчання організовується відповідно до Положення про індивідуальну форму навчання в системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 10.07.2019 року № 955, листа МОН  України від 15.06.2022 №1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами».

Відповідно до заяв батьків, висновків ІРЦ, у школі організовано навчання в інклюзивних класах. У 2В класі для Давлатова Давіда та Руденко Вікторії. У 1Б класі – для Саса Тимофія,  у 1-А класі –для Кравчук Яни. Відповідно висновків ЛКК та ІРЦ організоване індивідуальне навчання за медичними показниками для Овчар Аліни, учениці 1 класу.

Для дітей з особливими потребами, що навчаються в інклюзивних класах, буде створена індивідуальна програма розвитку та будуть надані психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.

Для здійснення обліку навчальних досягнень  в закладі  ведуться електронні журнали/щоденники. Рішенням педагогічної ради, за погодженням із батьківською громадськістю в закладі запроваджено єдину онлайн-платформу «Нові знання» на якій фіксуються результати навчальних досягнень, зміст навчальних занять, тощо.

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

·             кадрове забезпечення освітньої діяльності викладання у початковій школі  повністю забезпечене кваліфікованими фахівцями;

·             навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності – Державний стандарт, навчальні програми, підручники, які мають гриф МОН, обрані учителями та затверджені рішенням педагогічної ради;

·             матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності  — для здобувачів освіти початкової школи  створюється цілісне і креативне освітнє середовище згідно вимог НУШ; за кожним класом закріплено окремий кабінет, а для проведення уроків інформатики здобувачі освіти можуть використовувати можливості кабінету старшої школи; для проведення уроків фізичної культури — спортивну залу;

·             якість проведення навчальних занять  — за якісне і вчасне проведення навчальних занять учителі несуть персональну відповідальність;

·             моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей)  проводиться згідно вимог навчальних програм та обліковується у класному електронному журналі .

За організацію системи внутрішнього забезпечення якості освіти відповідає заступник директора з навчально-виховної роботи, яка опікується:

·             оновленням методичної бази освітньої діяльності;

·             контролем за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробкою рекомендацій щодо їх покращення;

·             моніторингом та оптимізацією соціально-психологічного середовища закладу освіти;

·             створенням необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників через участь у вебінарах, семінарах, тренінгах та післядипломну курсову підготовку.

Освітня програма початкової освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Реалізація освітньої програми початкової освіти забезпечує формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для її успішної життєдіяльності, а саме:

·             здатність спілкуватися державною та іноземною мовами, висловлювати і захищати власні погляди;

·             досліджувати ситуації і виокремлювати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;

·             усвідомлювати розмаїття природи, взаємозв’язків її об’єктів та явищ, пояснювати роль природничих наук і техніки в житті людини;

·             готовності використовувати інформаційно-комунікаційні технології у своїй діяльності, здатності до соціальної комунікації й активності;

·             усвідомлювати почуття власної гідності, діяльності з урахуванням власних прав і свобод, поваги до прав і гідності інших осіб, протидію дискримінації та нерівному ставленню до особистості;

·             володіти навичками підприємницької діяльності, загальнокультурної й екологічної грамотності, готовності до здорового способу життя.

·             всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.

Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті  закладу освіти.

На основі освітньої програми складено навчальний план, що конкретизує організацію освітнього процесу (додатки 1-4).

Загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін визначено у навчальному плані, де передбачено виведення 1 год математики з інтегрованого курсу « Я досліджую світ» у 1-х класах у навчальний предмет « Математика» в межах однієї освітньої галузі.У 3-х класах передбачено виведення 1 год математики з інтегрованого курсу « Я досліджую світ» у навчальний предмет « Математика» в межах однієї освітньої галузі.


 

Додаток 1

Навчальний план для 1-х  класів Старокостянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області на 2023-2024 н.р. (За Типовою освітньої програмою,

розробленою під керівництвом Шияна Р.Б.)

Назва освітньої галузі

Навчальні предмети /інтегровані курси

1-А

32

1-Б

31

   Разом

Мовно-літературна

Українська мова.

5/5

5/5

10/10

 

іншомовна освіта

Іноземна(англійська) мова

2/2

2/2

4/4

Математична

Математика

3+1

3+1

6 + 2

Природнича

Я досліджую світ

4

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціальна і здоров’язбережувальна

Громадянська та історична

Технологічна

Математична

Мовно-літературна

Я досліджую світ «Українська мова».

2

2

4

 

 

 

 

 

Мистецька

 Інтегр. курс « Мистецтво»

2

2

4

Фізкультурна*

Фізкультура

3

3

 6

Загальнорічна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи)

 

22

22

44+14=58

Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження здобувача освіти

 

19

19

38

Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в рамках інтегрованого предмета ЯДС: природнича, технологічна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична, мовно -літературна – разом 6.

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Навчальний план для 2-х  класів Старокостянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області на 2023- 2024 н.р (За Типовою освітньої програмою, розробленою під керівництвом Савченко О.Я.)

Назва освітньої галузі

Навчальні предмети /інтегровані курси

2-А

27

2-Б

23

2-В

17інкл  

Разом

Мовно-літературна, у тому

 числі:

 

10

10

10

30

Українська мова

3,5

 

3,5

3,5

10,5

 

Читання

3,5

 3,5

3,5

 

10,5

іншомовна освіта

Іноземна(англійська) мова

3

3

3

9

Математична

Математика

4

4

4

12

Природнича

Я досліджую світ

 

 

 

 

Дизайн і технології

3

 

 

 

 

1

3

 

 

 

 

1

3

 

 

 

 

1

9

 

 

 

 

3

Соціальна і здоров’язбережувальна

Громадянська та історична

Технологічна

Інформатична

Інформатика

1/1

1/1

1/1

3/3

Мистецька

Мистецтво обр.

 

 

 

 

 

Мист.муз.

 

 

 

 

 

 Інтегр. курс « Мистецтво»

2

2

2

6

Фізкультурна*

Фізкультура

3

3

3

 9

Загальнорічна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи)

 

24

24

24

72+3=75

Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження здобувача освіти

 

21

21

21

63

 

 

 

 

 

Додаток 3

Навчальний план для 3-х  класів Старокостянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області на 2023- 2024 н.р(За Типовою освітньої програмою,

розробленою під керівництвом Шияна Р. Б.)

 

 

Навчальні предмети

 

Кількість годин на тиждень у класах

3-А

28

3-Б

28

3-В

28

Разом

Українська мова

5/5

5/5

5/5

15/15

Іноземна мова

3/3

3/3

3/3

9/9

Математика

4+1

4+1

4+1

15

Інтегрований курс «Я досліджую світ»*

6

6

6

18

Інформатика

1/1

1/1

1/1

3/3

Мистецтво**

2

2

4

Мистецтво обр.

 

1

 

1

Мист.муз.

1

 

1

Фізична культура

3

3

3

9

Усього

 22+3

22+3

22+3

75+27

Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня

22

22

22

66+27

Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи)

25

25

25

75+27 = 102

 

 * Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в рамках інтегрованого курсу « Я досліджую світ»: мовно-літературна – 2; природнича, технологічна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична – разом 4.** Разом – 6 год .Інтегрований предмет «Мистецтво» або окремі предмети «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво».

                                       

Додаток 4

Навчальний план для 4-х  класів Старокостянтинівської

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області на 2023- 2024 н.р.  ( За Типовою освітньої програмою,розробленою під керівництвом Савченко О.Я.)

Назва освітньої галузі

Навчальні предмети /інтегровані курси

4-А

30

4-Б

29                

 4-В

28

 Разом

Мовно-літературна, у тому

 числі:

 

 

 

 

 

українська мова і література

Українська мова

3,5/3,5

3,5/3,5

3,5/3,5

 

10,5/10,5

Літературне читання

3,5

3,5

3,5

10,5

іншомовна освіта

Англійська мова

3/3

3/3

3/3

9/9

Математична

Математика

5

5

5

15

Природнича

Я досліджую світ

3

 

 

1

3

 

 

1

3

 

 

1

9

 

 

3

Соціальна і здоров’язбережувальна

Громадянська та історична

Технологічна

Інформатична

Інформатика

1/1

1/1

1/1

3/3

Мистецька

Інтегр.курс «Мистецтво»

2

2

2

6

Образотворче мистецтво

 

 

 

Музичне мистецтво

 

 

 

Фізкультурна*

Фізкультура

3

3

3

9

Загальнорічна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи)

 

25

25

25

75+22,5=

97.5 год

Гранично допустиме тижневе/річне навчальне навантаження здобувача освіти

 

22

22

22

66

 

Немає коментарів:

Дописати коментар