Творчі завдання з української мови для 4 класу
МОВА I МОВЛЕННЯ .
1 Спиши текст , добираючи за змiстом потрiбнi слова .
Мова -- одне з багатьох ... , створених людьми . Вона вiддзвонює
... народу , його ... . У мовi -- уся ... народу . Слово рiдне
ввiбрало в себе вiковiчний ... Днiпра , ... колосся , ... дiброви ,
... соловейка , ... трударя на важкiй нивi .
(душа , плин , диво , iсторiя , спiв , доля , пiсня , шепiт , шурхiт)
2 Подiли текст на речення i запиши їх .
Люди сiють хлiб щедро оспiвана ця праця людська зерно для людини
i досi залишається земним дивом воно безсмертне кинуте в землю стає
колосом наливається соками землi й сонця красується радує урожаєм
нелегко дається хлiб справжню цiну його знають хлiбороби .
3 Спиши текст , розкриваючи дужки .
Дуже давнiм промислом на Українi є плетiння (лоза) . (Лоза) можна
гнути , переплiтати . Вона не ламається . З (лоза) плетуть кошики ,
колиски , меблi . Вмiють працювати з (лоза) народнi умiльцi .
4 З дужок вибери потрiбнi за змiстом слова i запиши речення .
Стояла тепла ясна (весна , лiто , осiнь , зима).
Осiннє (повiтря , небо , горизонт) прозоре , тихе . На безхмарному
небi сяяло (мiсяць , сонце , зiрки) . Пiд його косим промiнням золо -
том горiло (стовбур , листя , корiння) (дуби , ясени , клени , липи
та осокори , берези , верби).
-----------------------------------------------------------------------------
2 Спиши речення , пiдкресли слова в переносному значеннi . Вiтер з гаєм розмовляє , шепче з осокою . Тополi поволi стоять собi , мов сторожа розмовляють з полем. Пишається калинонька , явiр молодiє .
3 Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст. Сонце заходить , прощаючись iз землею . Затихає легенький вiтерець . Перестають спiвати пташки .
4 Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст. Прийшла весна . Зазеленiли дерева . Днi стали довшими , а ночi -- коротшими . Прилетiли перелiтнi птахи . У полях починається гаряча пора .
5 Склади i запиши текст з поданих речень . На узлiссi З надламаної гiлки сльозиться сiк . Ласкаво пригрiває сонечко у лiсi . Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук . Вже набуб- нявiли бруньки на деревах . Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоно- гим лосеням . Задрiмала проти сонця .
6 Склади i запиши текст з поданих речень . У лiсi З хлопцями був собачка Дружок . Бiля ялинки хлопчики знайшли мале бiлченя . Був теплий сонячний день . Там було гарно i весело . Хлоп- чики гарно провели день . Василько взяв його i посадив на дерево . Василько i Петрик пiшли в лiс .
7 До iменникiв добери з дужок синонiми. Шлях , учень , хата . (школяр , дорога , будинок , путь , хмарочос)
8 Прочитай текст. Це опис чи мiркування ? Запиши речення , у якому висловлюється твердження. Обкладинка -- важлива частина книжки , її обличчя. На обкладинцi друкується прiзвище автора , назва книги. Обкладинка оберiгає книгу , робить її красивою.
9 Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень. до , пiшли , лiсу , ми , весною легенький , подув , вiтерець в , заспiвали , всi , лiсi , дерева кожне , свою , спiвало , пiсню , дерево спiвала , бiлокора , пiсеньку , красуня , нiжну , берiзка пiснею , дуб , вчив , своєю , бути , i , вiдважними , нас , сильними
10 З поданих слiв склади i запиши речення. курчатками , жовтенькi , на , висипали , кульбабки , траву схилах , кульбабки , на , розцвiли , зелених краплi , блищать , роси , сонцi , на на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi травi , на , блищали , осiнньої , численнi , павутини , нитки повiтрi , у , лiтає , бабиного , павутиння , лiта 11 Встав антонiми Як є початок , то й ..... буде. Геть пiшло з країни горе -- розлилося ..... морем. Порожня бочка гучить , а повна ..... . З великої хмари ..... дощ буває. -
-----------------------------------------------------------------------------
2 Визнач тип речень. Рiдна мово в рiднiй школi ! Що бринить нам чарiвнiш ? Що нам ближче i милiш , I дорожче в час недолi ?!
3 Спиши i пiдкресли слова , що виражають спонукання. Учись , мiй хлопче , вiдмiнником будь , Люби i поля , i дiброви ! I де б ти не був , де б не жив , не забудь Своєї вкраїнської мови.
4 Запиши вiрш. Пiдкресли звертання. Звучи , рiдна мово , На землi рiднiй лийся по вiнця. Мово моя українська , Мово моя материнська ! ------------------------------------------------------------------------------
2. Запиши речення i встанови зв`язок слiв . Вiтерець ранковий цвiт рясний гойдає . Спадають теплi роси на золотi ниви . Сонце вийшло iз-за пишної ниви . Летiла пташка понад бистрою водою . Ось калина над рiкою вiти стелить по водi .
3 Доповни речення порiвняннями , запиши i пiдкресли їх основу . 1) Тоненькi берiзки взялися за руки i пiшли в танок , наче ... . 2) Сонце нiжно голубило землю , як ... . 3) Усе було вкрите бiлим снiгом , мов ... . 4) Шумлять хлiба на полi , наче ... . 5) Озеро виблискує на сонцi , нiби ... . 6) У краплинi роси , наче ... , вiдбивалося небо . 7) В`ється , наче ... , неспокiйна рiчка . 8) Голос дiвчини бринiв , як ... .
4 Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень . Пiдкресли спорiдненi слова . Вербичка на , цвiте , галявинi , смiливець-незнайомець на , ньому , видно , не , листя гiлки , серпанок , окутує , а , рожевий то , вербичка , китицi , розпушила зiрвав , кiлька , вiтерець , пушинок , по , i , понiс , галявинi розсипає , верба , своє , це , насiння , усюди
5 Запиши вiршованi рядки. На мiсцi крапок встав порiвняння , поданi в дужках З листя падають росинки , нiби сонячнi ..... Роси падають на квiти i блищать , як ..... На травi блищать росинки , мов срiблястi ..... (Самоцвiти , сльозинки , намистинки) ------------------------------------------------------------------------------
ОДНОРIДНI ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
1 Допиши речення . Мiж однорiдними членами речення постав коми . Ведмiдь , рись , куниця -- це звiрi . ..... ...... ..... -- це птахи . ..... ...... ..... -- це риби . ..... ...... ..... -- це комахи . 2 Пошир речення однорiдними членами , замiнюючи видiленi слова конкретними предметами . Обабiч дороги ростуть _G кущi _H . У садах зрiють _G фрукти _H . Учнi допомагають збирати _G овочi _H . На клумбах цвiтуть _G квiти _H . В гущавинi лiсу здiймають галас _G птахи _H .
3 Спиши текст , поставивши поданi у дужках слова за змiстом . Край села стояла (просторий , свiтлий , чистий) школа . Вона потопала (в зелень , дерева , квiти). Навколо неї шикувалися ряди (липи , каштани , горобина). А в шкiльному саду росли тоненькi сад - жанцi (яблунi , грушi , вишнi). Пришкiльна дiлянка буяла (соняшник , гречка , картопля). Клумби красувалися (троянди i жоржини).
4 Запиши i пiдкресли однорiднi члени речення i сполучник , яким вони поєднуються. Вишита колоссям i калиною , Вигойдана спiвом солов`я , Звешся веселково Україною , Нене зачарована моя.
5 Запиши i пiдкресли однорiднi члени i слова , вiд яких вони залежать Люблю я Бога , маму , тата , Люблю село , де рiдна хата , Люблю ту школу , де я вчуся , Люблю ту церкву , де молюся.
6 Спиши текст. Пiдкресли однорiднi члени речення iз залежними словами. Ми -- українцi. Мова наша українська. Це мова , якою ми розмовляємо , без якої не мислимо свого iснування. Вона прекрасна , багата , мело- дiйна. Тому не дивно , що нашу мову називають солов`їною.
7. Спиши речення i постав , де необхiдно роздiловi знаки. Пiдкресли однорiднi члени речення. Вмiння i труд все перетруть . Добре слово говориться не язиком а душею i серцем. Наука в лiс не веде а з лiсу виводить. Стараннiсть i труд до мети ведуть. Вовк старiє але не мудрiє. Слухай багато а мало говори. Золото й срiбло не старiють батько й мати цiни не мають.
8 . Поєднай словосполучення за допомогою сполучникiв а , але . Щебече , як соловейко ... курей бачить Лисиця спить ... нiкого не бачить В душу в`ється ... кусає , як гадюка Дивиться звисока ... в кишеню лiзе
9. Прочитай текст. Замiни всi речення одним i запиши його. Прийшло лiто. Настали довгожданнi канiкули. Ми поїхали на екскурсiю до Києва.
10. З двох простих речень утвори i запиши одне складне. Пiдкресли граматичну основу. Зiйшло сонце. Туман розвiявся. Блиснула блискавка. Загримiв грiм. Настав травень. Зацвiли каштани. Повiяв свiжий вiтерець. По небу попливли легенькi хмарки
Немає коментарів:
Дописати коментар