Мовні теми
Діагностувальна
робота. Мовна тема №1. Текст |
1.У тексті є…
а) основна
частина і кінцівка
б) зачин і
кінцівка;
в) зачин,основна
частина і кінцівка.
2.Тема тексту - це...
а) перше речення;
б) те, про
що у ньому повідомляється, розповідається, описується;
в) якась
подія.
3. Текст-міркування -...
а) це текст,
у якому описуються основні ознаки предмета або об’єкта;
б) це текст,
у якому про щось розповідається, повідомляється;
в) це текст у про щось розмірковується,
пояснюються явища природи, предмети,
факти.
4. До якого типу належить цей
текст?
Україна є найбільшою країною Європи. Раніше наша країна
входила до складу інших держав, але тридцять років тому вона здобула
незалежність.
Україна славна своїми родючими землями, могутньою рікою
Дніпром, Карпатськими горами.
Але найбільше наша держава може пишатися своїм талановитим,
працьовитим та миролюбним народом. Українці -
надзвичайно гостинний і доброзичливий народ.
а)
опис;
б)
розповідь;
в)
міркування.
5.Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Спиши текст, записавши числівники
словами.
30 років, як наша Україна
стала вільною і самостійною. На 5 році незалежності наша держава отримала свій
паспорт – Конституцію. День її прийняття – 28 червня – оголошено святковим днем.
6.З поданих
речень утвори і запиши текст. Добери до нього заголовок.
Це невеличке містечко у Хмельницькій області. Навесні
цвітіння цих дерев створює особливу атмосферу для жителів і гостей міста. Наприкінці
квітня місто перетворюється на справжній райський сад, адже починає цвісти екзотична
японська вишня – сакура. Назване воно на честь князя Костянтина Острозького.
7.Склади і запиши план тексту.
Київ – столиця України
За переказами, Київ заснував 482 року полянський
князь Кий зі своїми братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю. Іменем цього
князя місто називається й сьогодні.
Найдавніша вулиця Києва – Володимирська, їй більше
тисячі років. Головна вулиця Києва – це Хрещатик, найкоротша, а водночас і
найширша вулиця серед європейських столиць. Її ширина становить 75 метрів.
У травні Київ тоне у цвіті каштанів. Саме тому місто
також має неофіційну назву Каштанової столиці. Це одне з найзеленіших міст
Європи, тут розташовано понад сімдесят парків та більше ніж двісті скверів.
8.Знайди в тесті слова, у правописі яких допущено помилку. Додай
власну кінцівку (2-3 речення) відповідно до логіки загального змісту. Запиши весь
текст з дотриманням правил правопису.
Україна – велитенська писанка. Візерунки на ній
складені з біленьких хат, смарагдових лісів і садів, голубих вод дніпра,
чорного та азовського морів. Україна – наша Вітчизна, ніжна, люба, дорога
нашому серцю зимля. Ні з чим незрівняєш її красу.
|
1.Що називають основою речення?
а) підмет, дієслово;
б) іменник, присудок;
в) підмет, присудок.
2.Обери речення, в якому є звертання.
а) Книга-джерело знань.
б) Багата в нас, красива мова!
в) Будь завжди незалежною, Україно!
3.Однорідні члени речення - це...
а)
члени речення, які виступають підметом і присудком;
б) члени речення, які
відносяться до того самого слова і відповідають на одне і те саме питання і
виконують ту саму роль у реченні;
в) члени речення, які
пов'язують слова у реченні.
4.Які головні члени у
реченні "Великі знання починаються з малої книжки"?
а) великі знання;
б) знання починаються;
в) починаються з
книжки.
5.Спишіть текст. Вставте пропущені букви. Підкресліть однорідні
присудки в першому реченні.
Озброєні люди з …країни оборонялися від татар, не раз самі гинули в битві,
але часто й поб…вали татар і відбирали від них їхні табуни, а здобич ділили між
собою.
Ці люди називалися "козаки",
- може, від татарс…кого слова "кайзак", що значить "віл…ний
ч…ловік", "бе…страшний вояк". А що к…заки жили за порогами …ніпра,
то їх названо запоро…цями. (За кн. А. Лотоцького "Історія України для
дітей").
6.Склади і запиши речення, встав відповідні розділові знаки.
Учні вивчили слова гімну Нових друзів май На розпутті кобзарс идить |
а але і
|
на кобзіграє. не навчились його співати. старих не забувай. |
7.Спиши речення. Підкресли основу. Встанови зв'язок слів
у реченні.
Вишиті рушники люди використовують у народних обрядах.
8.Складирозповіднеречення за схемою і перебудуй його на
спонукальне.
|_ _ _ _ ______ _ _ _ _ _
̳ ̳ ̳ ̳ ̳ ̳ ̳ ̳ ̳ ̳ .
Діагностувальна
робота. Мовна тема№3.Слово. Значення слова |
1.Вибери рядок, слова в якому є
спільнокореневими.
а) водити, водяний, водій;
б) вода, води, водою;
в) вода, водичка, підводний.
2.Синонімами до слова неосяжний є:
а) обмежений, тісний, щільний;
б) дорогий, близький, далекий;
в) неозорий, безкраїй, безмежний.
3.У прислів’ї «Ситий голодного не розуміє» виділені слова є:
а) синонімами;
б) антонімами;
в) багатозначними словами.
4. Синоніми - це слова,
а) які мають однакове звучання і різні значення;
б) близькі за значенням;
в) протилежні за значенням.
5.Установи відповідність між поданими фразеологізмами та їх значеннями.
Запиши.
Вивести на чисту воду -
ледар. |
І за холодну
воду не візьметься -
мовчати. |
Набрати в рот
води -
викритинеправду. |
6.Спишіть текст.
Вставте пропущені букви. Підкресліть застарілі слова.
Основою українс…кого жіночого костюма була в…шиванка. Поверх сорочки
одягали запа…ку або плахту. Її обмотували навколо талії, прив…язуючи …верху
крайкою (поясом). Поверх плахти спереду одягали запаску, певну подобу сучасного
фартуха.
7.Склади і запиши словосполучення, щоб подані
слова вживалися в прямому і переносному значеннях.
Лист,
гострий, кипить.
8. Замість крапок у
прислів’ях встав потрібні слова-антоніми. Запиши.
Ранні
пташки росу п’ють, а … - слізки ллють. З великої хмари … дощ буває. Радість і …
поруч ходять. Де багато слів, там … діла. Занедбаєш науку в …, пожалкуєш в
старості.
Діагностувальна робота.
Мовна тема №4. Будова слова
1.Вибери правильну відповідь. Слово не може
існувати без:
а)
суфікса;
б)
закінчення;
в) кореня.
2.Префікс пре - указує:
а) на приєднання, наближення;
б) на вищу міру ознаки, можна замінити словом дуже;
в) на неповноту дії.
3.Познач рядок слів, які мають ͡ ^ □:
а) прибережний, преспокійно, щонайменше;
б) маленький, морський, мудріший;
в) поле, ліс, гай.
4.Познач рядок слів, вжитих з
прийменником:
а) (без)шумний, (пре)красний, (за)кордонний;
б) (без)дому, (при)дорозі, (за)деревом;
в) (з)рубати, (с)хилити, (при)спати.
5.Розташуй подані
слова в алфавітному порядку. З одним із слів склади і запиши речення.
Дніпро,
Ворскла, Дунай, Прут, Рось, Случ, Десна.
6.Спиши текст,
вставляючи у словах, поданих у дужках, потрібні закінчення. Виділені слова
розбери за будовою.
Серед (дитячий) іграшок
та виробів (народний) мистецтва часто трапляються (керамічний) пташки, колиски, баранчики. Це – (дитячий) свистульки. На них можна виконувати
(простий) мелодії. Діти люблять (яскравий) і (цікавий) іграшку.
7.Спиши слова,
вставляючи пропущені букви. Постав наголос. Добери й запиши до кожного слова
перевірне.
Гл…бокий -
…, в…личезний - …, з…мля - …, л…сток - …, моло…ба - …, ле…кий - …, боро…ба - …,
про…ба - …, ні…ті - … .
8.Спиши речення,
розкриваючи дужки. Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.
Стоїть (при)дорозі
кр(и,е)ничка. (При)крашена вона д(е,и)р(е,и)в’яною рі(з,с)ьбою.
(На)криниці кухлик в(е,и)сить. Кожен може (на)питися.
З поколі(н,нн)я в поколі(н,нн)я
передавалося глибоке шанува(н,нн)я води.
1.Іменник вказує на …
предмета.
а) ознаку;
б) дію;
в) назву.
2.Визнач рядок, у якому словосполучення вжиті в правильній
формі.
а)
сидіти на берег;
б) побачили суддя;
в)
прочитати в книзі.
3.Які закінчення мають подані іменники у формі орудного відмінка
однини? Кінь, кущ, лось, ніж.
а)–
єм;
б)– ем;
в)–
ом.
4.Вибери групу слів, яка складається з іменників, які вживаються тільки в
однині.
а) рідня, вода, ножиці;
б) козацтво, молоко, борошно;
в) граблі, канікули, штани.
5.Подані
іменники запиши в давальному і місцевому відмінках однини.
Андрій, директор,
двірник, учень.
6.Спиши, вставляючи пропущені закінчення. Визнач відмінок виділених
слів.
Маленька прац… краща за велике безділля.
Хто працює, той прац… шанує.
Чесної прац… вітер не розвіє.
Прац…
чоловіка годує, а лінь марнує.
7.Спиши текст. Визнач рід і число виділених іменників.
Колись наші предки жили в
печерах. Тоді вони прикрашали стіни,
кам’яні сокири і палиці малюнками. Давні люди читали їх так, як ми читаємо книгу. Сонце вони часто позначали кружечком чи квадратиком, землю – прямими або хвилястими лініями.
З цих малюнків згодом виник орнамент.
8.Запиши словосполучення, поставивши іменники в родовому
відмінку множини.
Кілька
(вікно), багато (озеро), немає (знання), чимало (заповідь).
Діагностувальна робота.
Мовна тема №6. Прикметник
1.Прикметник називає:
а) дію предмета;
б) назву предмета;
в) ознаку предмета.
2.Вибери рядок, у
якому всі прикметники у словосполученнях вжиті в переносному значенні.
а) залізна воля, гарячий привіт, щедра
душа;
б) залізна лінійка, гарячий чай,
багата сім’я;
в) залізна труба, гарячий борщ,
багата сестра.
3.Від яких іменників можна утворити прикметники із суфіксами
–ськ-, -цьк-?
а)
калина, рід, народ, дружба;
б)
Львів, Поділля, козак, чумак;
в)
сонце, радість, озеро, поле.
4.Визнач у реченні відмінок прикметників.
Хлопчик на калиновій
сопілці виводить ніжну пісню.
а)
орудний і давальний;
б)
місцевий і знахідний;
в)
родовий і називний.
5.Спиши текст, ставлячи прикметники, що в дужках, у потрібному
відмінку і числі.
(Український)
рукоділля сягає своїм корінням у (сивий) давнину. (Народний) вишивка приваблює
нас (цікавий) орнаментом, (різнобарвний) кольорами.
6.Подані словосполучення заміни на словосполучення з прикметниками.
Пісні з України, кора
дуба, стіл з дерева, листя верби.
7.Спиши текст, записуючи словосполучення у дужках у відповідному
відмінку. Визнач число, рід і відмінок прикметників.
Калина і Україна –
нероздільні. Калина полюбила (українська земля), а народ шанує її за (пишна
врода), (цілюща властивість). Нема такого села у всій Україні, де б не квітла
вона (рясний, білий цвіт) навесні, не рум’яніла
(червоні ягоди) аж до зими.
8.Спиши текст, добираючи з дужок
необхідну букву. Доповни речення прикметниками, підкресли їх. Придумайі запиши
заголовок.
(У,у)країна- наш (К,к)рай. (Р,р)ічка (Д,д)ніпро
впадає у (Ч,ч)орне (М,м)оре. На берегах (Д,д)ніпра розкинулось місто (К.к)иїв.
1.Числівники – це слова, що означають :
а) ознаку предметів;
б) назву предмета;
в) кількість предметів і
їх порядок під час лічби.
2.Числівники відповідають на питання :
а) хто? що?
б) скільки? який? котрий?
в) коли? як? де?
3.Числівник 60 в родовому відмінку треба вимовляти і писати
правильно так:
а) шестидесяти;
б) шісдесяти;
в) шістдесяти.
4.Визнач рядок числівників, записаних без помилок
а) девятьсот, пядесят,
одинадцять;
б) дев’ятсот, п’ятдесят, одинадцять;
в) дев’ятсот, п’ядесят, одинацять.
5.Запиши поданий математичний вираз словами, вживаючи прийменник
від.
90
– 70 = 20
6.Спиши речення, записуючи числівники словами.
1
урок розпочинається о 8 год 30 хв, а закінчується о 9 год 15 хв. Через 10
хвилин розпочнеться 2 урок. О 14 год 45 хв у дітей закінчується заняття у
танцювальному гуртку.
7.Поєднай числівники з іменниками. Запиши утворені
словосполучення.
11( кінь),
20 (корова), 3 (учень), 10 (дівчина).
8.Спиши речення. Числівники записуй словами.
Україна—це
найбільша з країн, що знаходиться в Європі. За кількістю населення наша держава
посідає 5 місце (після Німеччини, Італії, Великобретанії, Франції) та 21 місце
у світі.
1.Продовж речення.
Займенник
…
а)
є назвою предмета;
б)
вказує на предмети, їхні ознаки, кількість, але не називає їх;
в)
є назвою ознаки предмета.
2.Він, вона, воно – це …
а) займенники 1-ої особи;
б) займенники 2-ої особи;
в) займенники 3-ої особи.
3.Встав займенник у речення.
О, слово рідне – чисте джерело,
… з дитинства в юність привело.
а) я;
б) мені;
в) мене.
4.Займенники з прийменниками пишуться:
а)
разом;
б)
через дефіс;
в)
окремо.
5.Спиши текст, замінивши займенники 1-ої особи однини на
займенники 2-ої особи множини.
Я люблю відпочивати в селі.
У мене багато друзів, з якими я ходжу в ліс. Вечорами я слухаю бабусині казки.
6.Постав займенники у потрібній формі. З одним із них склади і
запиши речення.
З (вона), під (ми), за
(ти), перед (він).
7.Спиши текст. Підкресли займенники.
Україна – це моя батьківщина. Я тут
народився, виріс та пішов до школи. Це край моєї рідної оселі. Тут живе моя
родина, друзі, знайомі. Шаную та люблю традиції своєї рідної землі. Мені
подобається задушевна українська пісня.
8.Спиши вірш. Добери і запиши заголовок. Випиши займенники,
визнач особу і число. Підкресли звертання.
Про що, пташко, нам
співаєш пісню голосну? –
« Я співаю всьому світу
пісню про весну.
Про її квітки пахучі, про
сади, гаї…
Раджу я і вам співати,
дітоньки мої». (О. Олесь)
Діагностувальна
робота. Мовна тема № 9. Дієслово
1. Познач групу дієслів:
а)
літати, смакує, дивитися;
б)
літальний, смачний, дивовижний;
в)
політ, смак, диво.
2. Визнач, до якої особи належать дієслова пишу, мовчу, сумую:
а)
до І особи;
б)
до ІІ особи;
в) до ІІІ особи.
3.Познач групу слів, з якими непишеться завжди окремо:
а) (не)нависть, (не)доля,
(не)діля;
б)
(не)охайний, (не)зрілий, (не)уважний;
в) (не)будує, (не)поспішає,
(не)розуміє.
4.Вибери правильну
відповідь.
Дієслова змінюються за
родами:
а)
у минулому часі;
б)
у теперішньому часі;
в)
у майбутньому часі.
5.Допиши прислів’я,
розкриваючи дужки. Вибери потрібні слова із довідки.
Хто
(не)робить, той … .
(Не)кажи
(не)вмію, а кажи … .
Хочеш
їсти калачі , … на печі.
Д
о в і д к а: (не)лежи, (не)купиш, навчуся, (не)їсть.
6.Випиши дієслова. Визнач їх час.
На полях ще недавно лежав сніг. Та вже тепліше
пригріває сонечко.Незабаром прийде весна. Вона принесе нам тепло.
7. Подані дієслова
постав у формі минулого, теперішнього та майбутнього часу. З одним із
дієслів теперішнього часу склади і запиши речення.
Скосити ―
Прибрати ―
Писати ―
Збирати ―
8. Постав дієслова, що в дужках , у потрібній формі. Вкажи час дієслів. Виділені
слова розбери за будовою.
Дорога (витися) між полями. Як дерева (цвісти)
красно , (бути) плодів рясно. Надворі (йти) холодний дощ. Поле (розкинутись) під горою.
Скоро пташенята(вилетіти)
із гнізда.
Діагностувальна робота. Мовна тема № 10. Прислівник
1.Прислівники
відповідають на питання:
а)
Хто? Що?
б)
Який? Яка? Яке? Які?
в)
Як? Куди? Де? Коли? Звідки?
2.Вибери рядок, у якому всі слова ілюструють правило «Правопис
прислівників»:
а)
вдень, уночі, вечір;
б) щохвилини, щогодини,
щосекунди;
в) ззаду, попереду,
зупинка.
3.Заміни вислів синонімічним прислівником.
Працює, як сонна муха – …
а)
швидко;
б) вправно;
в)
повільно.
4. Визнач прислів’я з прислівниками-антонімами.
а)
На чорній землі білий хліб родить.
б)
Влітку без діла – взимку без хліба.
в) Біля сухого дерева й
сире горить.
5.Від поданих прислівників утвори іменники, прикметники,
дієслова за зразком:
Сумно
– сум, сумний, сумувати.
Красиво
– …, …, … .
Радісно
– …, …, … .
6.Добери до поданих прислівників близькі за
значенням прислівники. Запиши їх парами.
Ззаду, вмить, навік, зрідка,
навкруги, навмисне, звідусіль.
Слова для довідок: навколо, позаду, миттю, звідусюди, інколи, назавжди,
свідомо.
7.Прочитай прислів’я. Випиши прислівники. Вкажи питання, на яке
вони відповідають.
Зразок:Вчора
– коли?
Влітку
пісні співаєш, взимку сльози проливаєш. Чесному всюди честь. Легко говорити, та
важко зробити. Далі покладеш, ближче знайдеш. Говорить прямо, а робить криво. Дим
видно вдень, а вогонь — вночі. Хто пізно встає, в того хліба не стає. Наперед
не виривайся, а ззаду не лишайся. Одне сьогодні краще двох завтра.
8.Прочитай
прислів’я. Спиши лише ті, у яких виділене слово є прислівником.
Про
добро пишуть на піску, а про зло на
камені. Не одяг красить людину, а її добрі
справи. На сонці тепло, а біля мами добре.
Добре слово людині, як дощ у посуху.
Добра людина
— надійніша від кам’яного мосту.Добре
там, де нас немає. За добро добром
платять.Добре серце прекрасніше, ніж
всі розуми світу разом узяті. Де є
добрі люди, там біди не буде. Добре роби, добре і буде.
Немає коментарів:
Дописати коментар